Despre mine

Fotografia mea
Veselă, sociabilă, visătoare

duminică, 20 octombrie 2013

Monologul puiului de vulpe

Autor: Evgheni Evtușenko
                                  
                                Albastru sunt, în ferma cenuşie,
                                Şi, pentru asta, bun de abator.
                                În cuşcă de metal ţinut, vai mie,
                                Nu-s împăcat că trebuie să mor.

                                M-aş jupui de viu, să scap de-această
                                Nobleţe grea. Aş năpârli pe loc.
                                Dar albăstriul meu, ca o năpastă
                                Triumfă-n blana mea fără noroc.

                                Năpraznic urlu şi mă iau la trântă
                                Cu cerul, trâmbiţând spre stele reci,
                                Ca să implor ori libertatea sfântă,
                                Ori blana năpârlită-n veci de veci.

                                Un domn străin, cum vin pe-aici tot anul,
                                M-a imprimat cum urlu. Ce nebun!
                                Dar cum ar mai urla şi el, sărmanul,
                                Numai o clipă-n locul meu de-l pun.

                                Mă zvârcolesc şi sar bezmetic, însă
                                Nu-i chip să scap şi nici să crăp de tot.
                                Dachau-l meu natal, cu plasa strânsă
                                Mă ţine sclav, să evadez nu pot.

                                Doar când deschisă uşa mi-o uitară,
                                După un prânz cu peşte împuţit,
                                Fără să vreau m-am repezit afară
                                Şi-n hău stelar deodată m-am trezit.

                                Călăuzit de vii oglinzi lunare,
                                Am înţeles, în zborul meu stingher
                                Că cerul nu-i şi el o cuşcă mare,
                                Cum îl vedeam din cuşca mea de fier.

                                Eram eu însumi, flecărind sub astre
                                Cu pomii legănaţi de-un vis polar.
                                Zăpada lor, cu irizări albastre
                                Nu cunoştea cumplitul meu coşmar.

                                Dar singur şi-ntristat mi-am plâns de milă
                                Înţelegând, de viscole bătut,
                                Că libertatea asta-i prea fragilă
                                Atunci când în robie te-ai născut.

                                Mereu captiv, am înţeles cu groază
                                Că după fermă plâng şi c-o iubesc,
                                Că-n cuşcă, sub a gratiilor pază,
                                Mi-i patria- ţinutul meu ceresc!

                                 Întors astfel la lumea cenuşie,
                                 În cuşca mea, învins şi resemnat,
                                 Strivit de mult prea grea vinovăţie,
                                 Eu, dragostea în ură mi-am schimbat.

                                 Dar mari prefaceri se petrec la cârmă,
                                 Şi-aici la fermă! Căci dacă-ntr-un sac
                                 Ne sugrumau cânva, azi doar c-o sârmă
                                 Electrică- ne vin urgent de hac.

                                 Duios, lapona mea cu două feţe
                                 Mă mângâie pe cap, pe gât, pe stern...
                                 Ce mână moale! Doamne, ce blândeţe!
                                 Da-n ochii ei de înger, ce infern!

                                 Mă va salva de boli şi, din tot locul,
                                 Mereu de hrană îmi va face rost,
                                 Dar într-o zi, când va veni sorocul...
                                 Trădarea e în fişa ei de post.

                                 C-o sârmă îmi va arde-atunci ficaţii
                                 Şi va scânci, cu vagi păreri de rău:
                                 "Fiţi mai umani cu noi, salariaţii,
                                 Şi angajaţi, la fermă, şi-un călău!"

                                 Ca bunii mei m-aş vrea, fără prihană,
                                 Dar m-am născut captiv, în vremuri noi,
                                 Şi-s devotat acelui ce-mi dă hrană,
                                 Mă mângâie şi mă ucide-apoi.

.  (1967, Rostov-pe-Don)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu